"ISLAM KAN TETAP DIJULANG WALAUPUN IA DITENTANG..ITULAH JANJI ALLAH"

Popular Posts

Wednesday, November 17, 2010

tinggalkan solat??

Kisah ini berlaku pada zaman Rasulullah. Di mana ada seorang anak muda telah berjumpa dengan Rasulullah SAW sambil menanggis, pada ketika itu Rasulullah SAW sedang duduk bersama sahabat-sahabat yang lain.

“Mengapa engkau menangis wahai anakku?” tanya Rasulullah SAW.

“Ayahku telah meninggal tetapi tiada seorang pun yang datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan, siapa yang akan memakamkan ayahku dan siapa pula yang akan memandikannya?” Tanya anak itu dengan perasaan sedih.

Apabila mendengar rintihan anak muda itu, maka Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan sahabatnya Abu Bakar dan Umar untuk pergi melawat jenazah itu. Apabila sampai di sana, betapa terperanjatnya Abu Bakar dan Umar, melihat mayat itu berubah menjadi seekor babi hutan. Kedua sahabat itu lalu segera kembali memberitahu kepada Rasulullah SAW apa yang mereka lihat .
Maka Rasulullah SAW pun datang sendiri ke rumah anak itu. Didoakan kepada Allah SWT sehingga babi hutan itu kembali berubah menjadi jenazah manusia. Kemudian Nabi menyembahyangkannya dan meminta sahabat untuk memakamkannya. Betapa hairannya para sahabat, ketika jenazah itu akan dimakamkan berubah kembali menjadi babi hutan.

Melihat kejadian itu, Rasulullah SAW menanyakan anak muda itu apa yang dilakukan dan dikerjakan oleh ayahnya selama hidupnya di dunia.

“Ayahku tidak pernah mengerjakan solat selama hidupnya,” jawab anak itu.

Kemudian Rasulullah SAW telah bersabda kepada para sahabatnya, “Para sahabat, lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat.”

Kisah di atas menunjukkan kekuasaan Allah SWT. Di atas dunia lagi telah ditunjukkan balasan bagi orang yang meninggalkan solat. Oleh itu, marilah sama-sama kita mengambil iktibar daripada kisah tersebut. Mudah-mudahan kita menjadi hamba Allah yang sentiasa taat kepada perintah-NYA dan meninggalkan segala larangan-NYA iaitu menunaikan kewajipan solat lima waktu dan suruhan-suruhan lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

hear me !!


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com